Deel I etappe 03 en 04 van Rolde naar Groningen (P en P)

30 augustus 2020 - Rolde, Nederland

Omdat ik graag 1 keer bij het Pieterpad wilde meemaken om 2 etappes te lopen met rugzakje, kreeg ik Peter zover om dit met mij te gaan doen.

Op zondag 30 augustus reden wij met de auto naar Rolde. Wandelschoenen aan, rugzakje op en gaan! Het miezerde even, maar dit hield al gauw op. Het eerste Hunebed al in zicht, vlakbij het kerkhof, waar je overheen moest lopen. Een stukje door het dorp en daar kwamen we al Pieterpadwandelaars tegen. Aan Peter moest ik nog uitleggen hoe je ze herkent (vaak PieterPad boekje in de handen, stevige wandelschoenen aan) en wanneer je ze kunt tegenkomen (lopen meestal van Noord naar Zuid en dan komen wij ze op de helft van de route tegen).

PSX_20200901_092245

Al snel liepen we door een veld met een steen, bewaakt door koeien. Ze keken je aan, maar liepen ook meteen weer weg.

PSX_20200902_082446

Het was er druk met mountainbikers en toen we de heide over gingen werd het ook nog eens druk met wandelaars: iedereen die de bloeiende heide wilde zien. Het was bijna file lopen. Prachtig gebied, best groot.

PSX_20200901_153944PSX_20200901_092158

We kwamen kleurrijke figuren tegen en ook nog moeder en dochter te paard (noteerde hun e-mail adres en stuurde de foto).

IMG_20200830_115909IMG_20200830_112256_1

Op n rustige plek konden we het Pieterpad lied zingen. (Zie video PPzPPlied)

In Gasteren was de enige plek om te kunnen eten onderweg. Bij Brinkzicht namen we een pannenkoek. Er zaten veel Pieterpadwandelaars, sommigen met veel grotere rugzakken.

Toen weer verder. Al snel weer een natuurgebied in. Er was ook een mogelijkheid langsop te lopen als je het niet aandurfde om Schotse Hooglanders tegen te komen. Wij natuurlijk wel. Meteen was er eentje in zicht. Hij at de hele tijd, maar bij de 5e foto keek hij toch even omhoog en liep ik snel door....We liepen over vlonders en over een bruggetje en zagen veel moois.

PSX_20200901_154252PSX_20200901_154126PSX_20200901_091347

Even kregen we een stortbui. De meeste mensen scholen onder bomen. Wij trokken onze regencapes aan en liepen verder als Quasimodo’s.

PSX_20200831_223143

We kwamen WestLaren in door een park met toren, beeld en een treurwilg met een spook erin!

PSX_20200901_154420IMG_20200830_155552

Daarna kwamen we Zuidlaren in, waar een spandoek hing: Berend Botje. Peter begon meteen te zingen. Ik kende t niet. Het liedje hing ook in ons hotel.

IMG_20200830_161130IMG_20200830_163124

Het hotel was effe moeilijk te vinden, omdat er op het plein een grote markt was. We checkten in en zagen dat de AH op steenworp afstand lag. Daar kochten we spullen voor het avondeten en voor ontbijt. Na een drankje en een lekkere douche dachten wij alleen aan lekker op de hotelkamer blijven.

Het viel niet mee om deze niet mee te nemen van het terras van ons hotel.......helaas: geen plek meer in de rugzak!

IMG_20200830_175109

Maandag 31 augustus aten wij ons ontbijt van de AH in het zonnetje op ons balkon. Om half 10 waren we weer aan de wandel. Ook nu kwamen we PP wandelaars tegen. Ik zei ‘mooi wandelweer hé’ of ‘succes met het PP!’

Een zandpad door de velden heen met uitzicht op een regenboog. Even kregen we wat druppels, maar dat was na 1 minuut al over. Het werd zonnig en warm dus deden we onze jassen uit.

PSX_20200901_091236PSX_20200901_091812

Tussen 2 huizen was een smal pad gemaakt naar een Hunebed. En verderop moest je ongeveer 200 meter van de route af om een andere Hunebed te bezoeken. Bij deze kon je onder de steen zitten. Op onze reisstoeltjes! ( ja, ik heb weer een gadget gekocht :-)

PSX_20200901_091101

Daarna gingen we langs het Noordlaarderbosch, waar volgens het PPboekje veel dieren te zien zouden zijn. Maar ja, we liepen er langs en ik had alleen de kleine camera bij. We zagen genoeg mooie/aparte dieren onderweg, oa een Stinkende Kortschildkever die leek op een schorpioen..

PSX_20200901_090249

Daarna kwamen we weer door een mooi stukje bos en bij natuurgebied Appelbergen sloegen wij af om te gaan lunchen, de enige plek (paviljoen Appelbergen, overigens geen aanrader) die op maandag open was. Kwamen daar PP wandelaars tegen die vanuit het Noorden liepen, maar ook het stel dat steeds voor ons liep. Die waren alweer snel weg en hadden een goed tempo erin, want daarna zagen wij ze niet meer. Ze hadden geen rugzakje bij, wat mij verbaasde, vanwege de lengte van de etappe.

Verderop het spoor over, die in de steigers stond. Toch nog even gekeken bij Paviljoen Sassenheim ondanks dat deze dicht was. Deze lag erg mooi aan het water.

PSX_20200901_090922

Daarna verder langs de rand van Haren. Onder de snelweg door en weer langs een natuurgebied. Helaas moesten we op de weg wandelen en dus vaak de berm in voor fietsers. We zagen slangen, reigers, geiten en mooie uitkijkjes.

PSX_20200901_090523PSX_20200901_090647

Nog op n picknicktafel gezeten bij een PP bord. Er kwam een wandelaar die er een foto van maakte. Hij bleek ook het Pieterpad te lopen, maar liep niet per etappe. Hij kwam die dag vanuit Winsum en wilde naar Laren lopen. Op zoek naar een camping. Wij hadden er 12 km terug 1 gezien....

PSX_20200901_091622

We kwamen duidelijk in Groningen. Woonboten langs de kant ; meer drukte op het fietspad (eerstejaars studenten, zo te zien aan dezelfde kleding). We liepen langs het treinstation want we wilden toch nog even Groningen in voor een terrasje, want het was zo’n lekker weer! Gewoon het PP volgen, want die leidt je een leuke winkelstraat door waar we wat dronken op een tuinterras.

PSX_20200901_090446

Het was inmiddels half 5. Eerst wilden we wat eten in Groningen, maar dat was nog vroeg. Dus we gingen alvast met de trein naar Assen. Maar omdat bleek dat je daar toch nog een eind moest lopen (zelfs Peter had er geen zin in!), gingen we met de bus verder naar Rolde. Daar uit eten op het terras. Naar de auto en we waren iets na 21 uur thuis. Het was een super ervaring!

1. Truce van der Kop:
    10 oktober 2020
    Wat schrijf jij toch leuke wandelverslagen en wat zie jij veel onderweg.👏👏😬😬
  2. Paula:
    ohhh, dankjewel Truce!
  3. Loes:
    10 oktober 2020
    Goed gedaan samen!! langs koeien lopen doe ik niet graag
  4. Peter:
    10 oktober 2020
    Was leuk en gezellig om het een keer mee te maken.
    Heb nu nog meer respect voor de Dames en Heer.👏