Deel II etappe 07 Swolgen naar Vierlingsbeek

6 oktober 2018 - Swolgen, Nederland

Met de trein gingen we naar Venraij. Daar stapten we op de bus. Deze chauffeur leek goede zin te hebben: hij maakte een grapje dat hij mijn ontbijt kon zien zitten toen ik geeuwend binnen kwam. Maar helaas ging hij met pauze.

We stapten uit in Swolgen, daar stapten mensen uit die ook het Pieterpad gingen lopen, maar dan in zuidelijke richting. Wij moesten nog even zoeken naar welke weg wij moesten inslaan. Duurde effe, maar we gingen meteen de goede weg in, ondanks dat daar geen PP-teken stond.

Langs de route zochten we naar een mooi plekje om een foto te maken die we naar Jolanda zouden sturen, omdat zij niet mee kon.

01 DSC07879

Bij Meerlo gingen we wat drinken bij een bakker, maar daar was het personeel nieuw, dus duurde het allemaal vrij lang, maar we konden mooi naar de toilet daar.

Na Meerlo maakten we een kleine omloop, waarbij de dóór het Kasteelke liepen. Een man met een lief hondje maakte nog een foto van ons bij het PP-bord.

02 IMG_6131 03 DSC07881

Daarna liepen we door een weiland heen en was het effe onduidelijk welke kant we op moesten. Al gauw bleek dat we verkeerd liepen. Sommigen wilden onder (2x) prikkeldraad gaan om maar niet een stuk terug te hoeven lopen. Maar uiteindelijk werd er toch besloten terug te lopen om evt verscheurde kleding en vieze broeken te voorkomen én omdat we niet zeker wisten of we verderop niet weer een obstakel zouden tegenkomen.

04 DSC07882

We volgden een lang stuk langs de Grote Molenbeek naar Wanssum. Net daarna was een nieuw fietspad aangelegd, een nieuwe brug en waren ze daar begonnen een nieuwe weg aan te leggen. Op een boom stonden 2 kruisen. Een jongen in een auto stopte nog speciaal voor ons, om te vragen waar we heen moesten. Hier klopte de route niet met de kaart. Na effe een stukje verkeerd langs een weiland te hebben gelopen, besloten we de groep te splitsen: diegenen die over de weg richting Geijsteren gingen en de anderen die via het bospad (officiële route) liepen. We kwamen al snel een bordje tegen, als je van Noord naar Zuid had gelopen, was het duidelijk geweest dat hier een omleiding was.

05 DSC07884 06 IMG_20181006_131945

Vlakbij Geijsteren kwamen we weer bij elkaar. Vanaf hier kwamen we steeds anderen tegen die ook het Pieterpad liepen. Wij vroegen nog of er ergens een bankje kwam binnen een km. Zij zeiden van niet, dus gingen we maar op een boomwortel zitten, niet echt comfortabel. Daar effe kunnen eten en drinken. Daarna kwamen we na 800 meter een hele mooie picknickplek tegen. Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh.

07 DSC07887

We liepen door landgoed Geysteren heen, erg mooi.

08 DSC07888 23 PhotoGrid_1538854107142

Bij een watertje wilden we een foto maken, maar een man op de fiets zei dat hij van ons wel een foto wilde maken. Hij had zijn kleinzoon (dachten wij) bij, die ons toch maar een beetje eng vond. Wij kregen ook nog tips van de fotograaf.

08a IMG_2149 09 DSC07894 10 DSC07895 11 DSC07902

We kwamen veel Pieterpad-lopers tegen, vooral vanwege het mooie weer. Grote groepen, maar ook stelletjes en viertallen. Eén viertal bleek elkaar die dag ontmoet te hebben en besloten met elkaar op te lopen. Ze vonden het erg leuk dat wij allen een rood-wit gestreept t-shirt aan hadden. Eentje maakte nog een foto van ons! Ze zeiden dat we een mooi gedeelte nog zouden krijgen. En inderdaad: de Boschhuizer Bergen: vol Jeneverbesstruiken.

12 DSC07906 13 DSC07909

Maar we hadden het daar zwaar: het was warm en los zand.

14 DSC07913

Daarna liepen wij een stuk langs het spoor. In het begin werden we daar ‘aangevallen’ door lieveheersbeesjes! Al zwaaiend liepen we daar zo’n 200 meter lang de beestjes van ons af te slaan! Het leek wel een scène uit The Birds!

In Smakt was er eindelijk een terras (en toilet!), waar we wat konden drinken en waar we (bijna) allemaal een wafel namen.

15 IMG_20181006_163138

Even gingen we een kapel in en staken een kaarsje op voor het goed laten verlopen van ons Pieterpad-avontuur.

15a IMG_20181006_165520

We kwamen nog een speciale Pieterpad-bank tegen. We hadden geluk dat de overbuurvrouw net thuis kwam en van ons wel een foto wilde maken. En de twee schapen vonden het maar interressant.

16 DSC07921 16a IMG_20181006_171550

Door een klein natuurgebied met een brug.

17 DSC07925

Zoek de verschillen! 😊

18 DSC07922 19 DSC07923 20 DSC07924

Eindelijk kwamen we in Vierlingsbeek aan. Daar werd Gerda opgehaald door Bert. Hij stelt zich weer beschikbaar, ditmaal voor Jolanda om met haar deze etappe na te lopen!

21 IMG_20181006_180117 22 IMG_20181006_175954

1. Jolanda:
    16 oktober 2018
    Nou, nou🤨 als ik het zo lees, heb ik niet veel gemist😉. Zware etappe , maar wel een mooie route. Volgende keer ben ik weer van de partij😊
  2. Truce van der Kop:
    17 oktober 2018
    Jawel hoor, 21 km!
    Leuk paula!
  3. Peter:
    18 oktober 2018
    Leuk verhaal en mooie foto's.
    Gefeliciteerd dames met weer een topprestatie.
  4. Lianne:
    18 oktober 2018
    Bedankt Paula voor weer een mooi verhaal.👋
  5. Christa:
    22 oktober 2018
    Weer bedankt Paula voor her mooie verhaal en foto,s