Deel II etappe 08 Swolgen naar Grubbenvorst

9 november 2018 - Swolgen, Nederland

We gingen weer met de trein naar Venray en met de bus naar Swolgen. Een deja vu, niet wetende dat er die dag meerdere deja vu’s zouden komen......
Normaal wandelen we van Zuid naar Noord, maar dit keer zouden we andersom gaan lopen. Vandaar dat we weer vanaf Swolgen startten. Aangezien we de vorige keer anderen hadden gezien, die een bepaald pad in sloegen (zij liepen wel van Noord naar Zuid), gingen wij ook dat pad in, ondanks dat het PieterPad-teken daar niet stond. Al gauw zagen we bij een kruising wel het PP-teken. Deze stond rechts op een paal langs de weg, maar hij stond ook links. Maar we dachten dat die links bedoeld was voor de weg richting het Noorden. Enfin, de route was goed aangegeven, dus Gerda en ik dachten allebei: dit keer maar eens NIET op de kaart de route mee volgen, maar gewoon op de paaltjes letten.
De route leidde door het bos en ik hoopte snel het pad met planken te zullen zien, zoals deze vermeld stond in het boekje. Maar deze kwam maar niet. Toen we langs een sloot liepen, besloot ik op de kaart te kijken. We liepen links van een sloot en op de kaart zouden we er rechts van moeten lopen..... op het einde ervan zouden we linksaf moeten gaan, maar we gingen rechtsaf. Gerda en ik snapten het niet, maar ja, we volgden immers de PP-paaltjes, dus we liepen toch goed????

01 DSC07967

Ietsjes verder kwamen we bij een punt, die mij bekend voorkwam.... ik riep: hier zijn we al geweest!!! Het bleek dat we bij het lopen van de vorige etappe hier al waren geweest! Terwijl wij in verbazing en met kaartjes en Google-Maps bezig waren te discussiëren, schrokken we ons een hoedje toen ineens een ezels in de wei daar keihard ging balken! Onze teleurstelling / boosheid sloeg om in keihard lachen! We besloten de bus te nemen naar een plaatsje onder Swolgen en van daaruit weer verder te lopen. Bij de bushalte kwamen we een echtpaar tegen, die met ons meedachten wat wij het beste konden doen. Uiteindelijk werd het: terug wandelen naar Swolgen en vandaar weer op zoek naar de zuidelijke route en dan lopen tot Grubbenvorst en op een ander moment dat laatste stuk naar Venlo lopen. Het echtpaar was zo aardig om van ons een foto te maken van deze grappige bushalte in Meerlo.

02 IMG_20181109_113246

Toen wij weer richting Swolgen liepen, zagen we weer PP-paaltjes en het bleek dat we deze route de vorige keer hadden gelopen. Onze theorie is dat ze de route verlegd hebben, maar de paaltjes/tekens niet weggehaald hebben......
Na 7 km te hebben gelopen, kwamen we weer in Swolgen aan en gingen we daar lunchen in een café-restaurant waar ze iets teveel de open haard hadden gestookt. Vandaar dat de deur effe open gezet moest worden. Lekkere wortel-paprika soepje gehad (diegene die soep namen) en na een toilet-bezoek opnieuw op zoek naar de zuidelijke route. Uiteindelijk vonden wij deze: we hadden die ochtend bij de kruising linksaf moeten gaan..... Maar ja, zo hebben we in ieder geval toch de juiste route naar Meerlo gehad :-)
We liepen het bos in en al gauw kwamen we het vlonder-pad tegen. En een PP-echtpaar die ons de tip gaf om in de herfst en lente altijd van Zuid naar Noord te lopen anders liep je steeds tegen de zon in te kijken, als die er zou zijn. Zij maakten ook nog even een foto van ons.

03 DSC07971

Het was een mooie bosrijke omgeving met kleine heuveltjes, herfstkleuren en een watertje met steiger. De mensen die daar zaten, gingen snel weg toen wij daar aankwamen....

04 IMG_20181109_13474905 IMG-20181109-WA002506 IMG_20181109_13472707 DSC0798908 DSC0797009 DSC0799110 DSC07997

De eerste vliegenzwam die wij tegenkwamen, was helaas eentje die om lag en kapot was.

11 IMG_20181111_085028

Maar daarna kwamen we mooie exemplaren tegen!

12 DSC0798112a IMG-20181109-WA002013 IMG_20181109_135829

Ook kwamen we bomen tegen met daarop een F geverfd. De F van Foutlopen. Deze dag zou te boek gaan als de Foutloopdag..... een stukje verder kwamen we een Pieterpadbord tegen

13a IMG-20181109-WA0018

en nog een stukje verder een Pieterpadbankje. De mensen daar hadden een picknicktafel neergezet waar van alles klaar stond: heet water, theezakjes, koffie, warme chocomelk en snoepjes voor onderweg. De eigenaar kwam nog naar buiten om ons taart aan te bieden. Wij waren allemaal geobsedeerd door zijn buik: het leek alsof hij een voetbal onder zijn shirt had gestopt, die mee bewoog als hij hoestte... een gezwel??? Zijn vrouw kwam er ook nog bij, ook niet zo’n fris persoon. Wel heel aardig. Zij ging weer werken en hij praatte nog wat met ons. Toen ging Christa daar naar de toilet en kwam een beetje bleekjes terug. Zij gaf Lianne de tip NIET naar de wasbak te kijken op de toilet. Er bleek een gebruikte Tenalady in te liggen...... Jolanda hoefde al niet meer :-)

14 DSC0797615 DSC07977

Verder op liepen we langs een weiland met hoge gele struiken. Met z’n drieën zetten wij die op de foto.

16 IMG_20181109_145645_bijgesneden

Later liepen we langs een veld met Afrikaantjes. Inderdaad: wat hebben die een sterke, niet zo prettige geur!

17 IMG_20181109_15462318 IMG_20181109_15470019 IMG-20181109-WA002220 DSC07999

Uiteindelijk kwamen we in Grubbenvorst aan. Er was daar een café waar je een tweede kopje koffie gratis kreeg op vertoon van het PP-boekje. Volgende keer toch maar meenemen. Terwijl wij zo aan het zoeken waren naar een bushalte en een plek om te wachten, stopte er een vrouw op de fiets. Ze zag al meteen dat wij PP- wandelaars waren en legde ons graag uit welke bussen er waren en waar je wat kon drinken. Bij Lekker Gewoon konden we nog wat drinken (en regelen dat we daar de volgende keer bij de start wat konden drinken) voordat we weer terug liepen naar de bushalte. Lijn 88 naar Venray, weer langs Swolgen en Meerlo.... zucht.... De chauffeur reed vlot, moest regelmatig hard remmen om voorrang te geven aan anderen. Toen hij wilde parkeren bij het station stond er op zijn plek een auto met 2 jongens erin. Hij reed er keihard op af en toeterde lang en hard en bleef doorrijden, zodat die jongen snel in de achteruit ging en werd klemgereden tussen hem en de volgende bus. Wij riepen nog: nou, nou. Terwijl wij eruit gingen, was die jongen in de bus bij de chauffeur zijn verontschuldigingen aan het aanbieden. Maar die chauffeur bleef maar schreeuwen dat hij fout was en dat er een 300 euro boete op stond. We hadden allemaal medelijden met de jongen, die er verslagen bijstond. Lianne sprak een naderende chauffeuse aan, dat ze de buschauffeur moest kalmeren, want dit was gewoon te erg..... Helemaal verbaasd stapten wij de trein in, terug naar Mook/Nijmegen.

1. Jolanda:
    13 november 2018
    Blij dat ik nog een stukje van de vorige keer (toen ik er niet bij was) heb gelopen😊 wat jullie dus dubbel hebben gelopen.
    Mooi geschreven Paula
  2. Lianne:
    13 november 2018
    Super verhaal. Wat maken we toch veel mee op onze wandelingen. 😃👋
  3. Christa:
    Weer Goed gedaan Paula super verhaal 👍😀
  4. Truce van der Kop:
    13 november 2018
    En al met al was het weer een gezellige dag. Op naar de volgende, waar we wel lang op moeten wachten!
  5. Loes:
    14 november 2018
    wat een verhaal!!! Weer leuke fotoreportage erbij.
  6. Peter:
    20 november 2018
    Wat maken jullie toch veel mee op één dag.
    jammer van het verkeerd lopen maar weer leuke foto's.
    Top prestatie dames.